250 KM DE VISE, BUCURII ȘI SPERANȚE ”
Pe 27 octombrie 2017 între Instituția Publică Liceul Teoretic ,,Mihai Eminescu”, municipiul Ungheni și Școala Gimnazială ,,Constantin Platon” din Bacău a fost semnat un protocol de colaborare, la bază fiind un proiect educațional din domeniul cultural-artistic numit ,,250 KM DE VISE, BUCURII ȘI SPERANȚE ” care are drept obiectiv cunoașterea și abordarea artistică a tradițiilor și obiceiurilor românești caracteristice zonelor Bacăului și zonei Ungheniului, formarea deprinderilor de lucru în echipe, schimbul de experiențe materializat prin vizita reciprocă a celor două școli partenere ca o încununare a muncii depuse în activitățile anterioare, cunoașterea și legarea prieteniilor între copii și între cele două instituții.
Proiectul urmăreşte organizarea de activităţi comune, prin care elevii să contribuie la creşterea calităţii vieţii în comunitatea în care trăiesc. Acest lucru se va concretiza în activități care au la bază reînvierea tradițiilor și obiceiurilor locale, ca liant peste timp și ca o punte de legătură între cele două școli partenere. La aceste acţiuni vor participa elevi și profesori de din Şcoala Gimnazială ,,Constantin Platon” Bacău și profesori și elevi din Instituția Publică Liceul Teoretic ,,Mihai Eminescu” Ungheni.
Prin activităţile Proiectului se are în vedere extinderea modurilor de înţelegere şi comunicare a realităţilor contemporane prin prisma frumosulului existent în tradițiile și obiceiurile românilor, dezvoltarea abilităţilor de comunicare, cooperare, colaborare, dar şi a spiritului de competiţie. Concret, se va căuta:
ü să se atribuie elevilor roluri şi responsabilităţi adecvate scopului , potrivite vârstei lor;
ü să se faciliteze gestionarea eficientă a timpului liber, iniţiind activităţi nonformale cu caracter civic;
ü să îi sprijinim pe copii să-şi valorizeze aptitudinile artistice, să îşi formeze deprinderi de muncă în echipă şi de cooperare.
ü organizarea excursiilor care au drept scop încununarea muncii depuse în activitățile anterioare, cunoașterea și legarea de prietenii între cele două școli și între copiii participanți la acest proiect.
Într-o lume a informatizării, a vitezei, a noului, în care de cele mai multe ori se promovează kith-ul, adevăratele valori culturale, comori inestimabile ale unui popor încep să se piardă, să se uite asemeni unei vechi lăzi de zestre: cu toţii ştim că există, dar este acolo în casa bunicilor de la ţară.
Tradiţiile, obiceiurile, portul şi folclorul sunt comori inestimabile ce definesc un popor făcându-l unic, statornic şi nemuritor în ciuda scurgerii timpului. Câţi dintre tinerii de azi cunosc valoarea unor obiecte, de o rară frumuseţe de altfel, pe care le privesc cu dispreţ, spunând că sunt „de când era bunica fată ”? Câţi din tinerii de azi ascultă cu plăcere cântece populare? E vina lor că nu pot selecta din tot ce li se oferă, lucrurile de calitate, valoroase din punct de vedere cultural şi spiritual, sau este vina noastră, a dascălilor că, mânaţi de dorinţa de a le preda cât mai multe cunoştinţe din diferite domenii am uitat să punem accent tocmai pe ceea ce este mai important: lucrurile ce ne definesc pe noi ca români? Copiii sunt cele mai sensibile fiinţe, dornice să înveţe, să înţeleagă, să simtă. Vârsta lor fragedă nu constituie un impediment în abordarea acestei teme, ci, dimpotrivă, un avantaj căci vom lucra cu nişte minţi şi suflete „nepoluate” încă de alţi factori.
Cu multă pricepere, dar mai ales pasiune, putem inocula copiilor dragostea şi respectul pentru tradiţiile, obiceiurile şi folclorul românesc. Prin abordarea acestui proiect nu s-a dorit o schimbare majoră a percepţiilor naţionale asupra tradiţiilor, obiceiurilor şi folclorului românesc, ci o sensibilizare a noastră, a tuturor, o abordare diferită a unei teme deloc moderne.
Mai mult de atât am dorit o simbioză între obiceiurile și tradițiile de dincolo și de dincoace de Prut, concretizate printr-un proiect de suflet și prin activități specifice.
Scopul proiectului:
ü Stimularea interesului pentru tradițiile și obiceiurile strămoșești dirijat spre satisfacerea setei de cunoaştere specifică vârstei.
ü Dezvoltarea abilităţilor de relaţionare interumană
ü Formarea şi dezvoltarea unor atitudini estetice solide care să prindă rădăcină în sufletul copiilor în vederea promovării acestor comori de-a lungul vieții
Obiectivele specifice ale proiectului:
ü 1. Dezvoltarea spiritului de colaborare şi de prietenie prin performarea deprinderilor manuale.
ü 2. Simbioză între obiceiurile și tradițiile de dincolo și de dincoace de Prut.
ü 3. Construirea de relaţii pozitive prin experiențe didactice noi în interiorul colectivelor de elevi și cadre didactice implicate în proiect
ü 4. Diseminarea rezultatelor proiectului în cadrul școlilor participante și a comunitățile locale
Activitățile se vor desfășura în trei etape. Primele doua activități vor constata în confecționarea de colaje, felicitări, desene, care vor fi trimise școlii partenere cu genericul:
1. Ziua Națională-moment de sărbătoare
2. Magia Crăciunului –date și obiceiuri (din Bacău și Ungheni)
Fiecare școală va organiza o expoziție cu aceste lucrări și va premia cele mai reușite compoziții.Echipa de proiect a fiecărei școli va desemna componența juriului.
A treia activitate va consta în organizarea excursiilor. Excursiile vor dura doua zile, iar în cadrul lor vor avea loc activități de vizitate a școlilor, a locurilor precum și realizarea unui program artistic care va avea drept obiect tradițiile și obiceiurile locului:
Excursie Bacău-Ungheni/ schimb de bune practici
Excursie Bacău-Ungheni/ schimb de bune practici
Excursie Ungheni-Bacău/ schimb de bune practici
La moment, suntem la prima etapă de conlucrare. Elevii instituției noastre au realizat diverse lucrări cu genericul ,,Ziua Națională-moment de sărbătoare” pentru a fi transmise Școlii Gimnaziale ,,Constantin Platon” din Bacău.
Articol realizat de: Ilica
Roza, director adjunct, învățământ primar,
din Instituția Publică Liceul Teoretic ,,M.Eminescu”, municipiul
Ungheni,
în baza Proiectului ,,250 KM DE VISE, BUCURII ȘI SPERANȚE ”
Comentarii
Trimiteți un comentariu